automatisch aanmelden
registreer | wachtwoord vergeten?

Eén op de vijf Belgen surft met Firefox

Mozilla-browser in heel Europa in de lift

17 juli 2007 | Rowald Pruyn
Mozilla-browser in heel Europa in de lift
Door een gestage groei in de afgelopen vijf maanden loopt Mozilla Firefox in België langzaam in op Internet Explorer. Met 21 procent marktaandeel zitten de Belgische Firefox-gebruikers in de middenmoot van Europa, een schamel aantal vergeleken met de 47,9 procent marktaandeel in Slovenië.

Uit een recente telling van het Franse onderzoeksbureau XiTi-monitor is er geen enkel land binnen de Europese Unie waar Firefox er in de afgelopen vijf maanden op achteruit is gegaan.

In sommige lidstaten ging het aantal overstappers met sprongen vooruit. In Ierland steeg het aantal gebruikers met meer dan helft, waardoor het marktaandeel nu rond de veertig procent bedraagt. Nederland laat met tien procent meer gebruikers niet alleen trage groei zien, maar is ook officieel hekkensluiter met een marktaandeel van 14,6 procent. Achter in het peloton bevinden zich ook Denemarken (15,2 procent) en Monaco (15,6 procent). Firefox is het populairst in Slovenië (47,9 procent), Finland (45,4 procent) en Slowakije (40,4 procent).

Ook in de rest van de wereld knabbelt Firefox gestaag aan de fundamenten van de Internet Explorer-heerschappij. In Zuid-Amerika nam het marktaandeel met dertig procent het sterkst toe, waardoor 15,5 procent van de internetpopulatie via de vos surft. Oceanië verslaat Europa nipt als koploper met een marktaandeel van 28,9 procent.

Door de gestage opmars van de afgelopen vier maanden kan Mozilla's browser binnen Europa op een marktaandeel van 27,8 procent rekenen. Daarmee komt hij nog lang niet in de buurt van de 66,5 procent van Internet Explorer, maar volgens de onderzoekers van XiTi-monitor zal Firefox de grens van dertig procent vóór het einde van dit kalenderjaar doorbreken.

bron: ZDNet

Lees meer artikels over

Tags

Een tag is een sleutelwoord dat aangeeft waar een tekst over gaat. Als je op zo'n tag klikt, krijg je een overzicht van alle artikels die hetzelfde sleutelwoord hebben meegekregen.

(?)
: firefox, onderzoek, marktaandeel

Gerelateerde artikels op Clickx

Externe links

Reacties

 

Reageer op dit artikel

Meld je aan om te reageren

26 reacties op dit artikel:

Mr Clickx Import
15/01/2009 18:44:38

Origineel bericht van CodeDigger 17/07/2007
Opera, Firefox... ik geef de voorkeur aan FF omdat dat op dezelfde manier werkt onder Ubuntu, maar de essentie van de zaak is dat het groeiend marktaandeel van alternatieve browsers de webstekbouwers dwingt om meer aandacht te besteden aan standaarden en compatibiliteit. Doordat het Microsoft-bastion afkalft heb je nu een bredere en goedkopere keuze aan toepassingen en bestuurssystemen waarmee je je PC en het Internet kan gebruiken.

Mr Clickx Import
15/01/2009 18:44:38

Origineel bericht van jepe 17/07/2007
Dit noemen ze Vrijheid.
Het is UW pc, en u gebruikt de programma's welke U wilt.

Mr Clickx Import
15/01/2009 18:44:38

Origineel bericht van iemand 17/07/2007
Opera is een zeer goede browser, maar blijft bij mij op een zeer goed verdiende 2de plaatst staan.

Basis kan Opera meer dan Firefox, maar als je je even bezig houdt met extensies merk je direct dat Firefox ontelbaar mogelijkheden heeft. Het grootste voordeel dat Opera heeft tov Firefox is dat hij stukken sneller is, zowel in opstarten als navigeren.

Mensen waarvan ik weet die enkel surfen om soms even het internet te verkennen raad ik ten zeerst Opera aan (hoewel sommige online bankingsites moeilijk doen op Opera). Firefox is eerder voor mensen die meer willen dan alleen surfen.

Internet explorer raad ik niemand aan. Het aantal websites die niet geschikt zijn voor Firefox daalt naarmate het marktaandeel van de browser stijgt. Websites die slecht te bezoeken zijn met Firefox zijn het nut niet om bezocht te worden!

Mr Clickx Import
15/01/2009 18:44:38

Origineel bericht van ie gebruiker 17/07/2007
Ik heb firefox en opera ten tijde van IE6 gebruikt, maar nadat IE7 is uitgekomen ben ik terug overgestapt en ben nog steeds niet terug overgelopen. Waarom niet ?... Waarom wel ? Ik vind IE7 prachtig goed werken, zie er ook goed uit vind ik. (onder Vista64) ik zie echt geen enkele reden om weer over te stappen.

Mr Clickx Import
15/01/2009 18:44:38

Origineel bericht van CodeDigger 17/07/2007
Natuurlijk, IE7 is geen slechte browser. Ik vind persoonlijk dat er nog altijd veel reclame doorkomt in IE7 in vergelijking met Firefox+AdblockPlus+Noscript, maar daar valt mee te leven. Het is geen probleem dat IE7 een groot marktaandeel heeft; het is wel een goeie zaak dat IE geen monopolie meer heeft waarmee het zijn eigen de-facto standaarden kan opleggen. Nu heb je vrijheid van keuze zonder daarvoor te worden gepenaliseerd.

Mr Clickx Import
15/01/2009 18:44:37

Origineel bericht van Frank 17/07/2007
FF volgt de w3c-standaarden voor bijna 100%, dus als een website er prima uitziet én functioneert onder FF, dan kan je gerust zijn. Maar een website die er prima uitziet en functioneert onder IE is helemaal geen waarborg dat die het ook doet onder een andere browser.

Mr Clickx Import
15/01/2009 18:44:37

Origineel bericht van Urb Uts 17/07/2007
Eigenlijk zouden alle webmasters FF moeten hebben....
Er bestaat gewoon geen betere browser voor sitebouwers.
En... inderdaad: de websites die nog altijd geoptimaliseerd zijn voor IE, zouden toch wel zeer dringen een up-date moeten krijgen.

Mr Clickx Import
15/01/2009 18:44:37

Origineel bericht van Bart De Brucker 18/07/2007
Ik zelf verkies opera.
Ziet er veel mooier uit, anti spam en popup blocker is super.
Veel functies, heel makkelijk in navigaties.
persoonlijke werkbalken, widgets en nog veel meer.
voor de mensen met een open mind, zeker eens een weekje of 2 testen.

Mr Clickx Import
15/01/2009 18:44:37

Origineel bericht van schwungman 18/07/2007
Opera is idd heel erg goed en was lang mijn persoonlijke favoriet.

Waarom ik nu FF gebruik? Uniform werken op alle platformen kan een reden zijn, maar Opera kan je idd ook overal installeren (alsje weet hoe :).

Vooral: Opera was instabiel rond enkele websites die ik vaak gebruikt (zoals homebanking). Moest dan noodgedwongen maskeren als IE maar dit was vaak omslachtig... Pech voor Opera want het zijn de web ontwikkelaars die hun job beter zouden kunnen doen.

Opera blijft een supermooie browser!

Mr Clickx Import
15/01/2009 18:44:37

Origineel bericht van Scissor 19/07/2007
Alleh alleh, waar zijn we mee bezig.

Netscape was in de tijd de eerste derna hebben zij het
bij den Bill verbeterd en ook gegeven.

Updates na updates..

Wat zullen ze doen nu? Slapen???

Denk dat de nieuwe versie IE het ook weer eens ietske beter
zal doen als ze het bij hun operating systeem plakken.

Vrije keuze hé , niet vergeten.....
Zo was het , en zo zal het blijven.

Waarom opstandig doen over nieuwe dingen.
Gewoon gebruiken, tot het monopolie weer toeslaat.
Sommige banken ondersteunen enkel IE............
Certifikaten zijn ook niet altijd hanteerbaar...

Alleen zij die het gebruiken weten waarom.

Mr Clickx Import
15/01/2009 18:44:36

Origineel bericht van Guy 19/07/2007
Zeg IE-gebruikers ge moogt ook eens nadenken over spyware ! Geef mij maar eender welke browser zolang het maar geen microsoft is!!

Mr Clickx Import
15/01/2009 18:44:36

Origineel bericht van Michiel 20/07/2007
Ik snap dat de naam van Firefox doet vermoeden dat je met "de vos surft", maar laat je niet misleiden, 'n firefox is géén vos. Firefox is in een of andere Indische taal de naam voor de rode panda, een soort wasbeer in roodbruin (het logo van de Zoo en Planckendael). De naam is ook echt daarop gebaseerd. Het logo van Firefox doet misschien eerder vermoeden dat het wel een vos is, maar dat is dus niet zo. Ah, ik wil niet muggenziften, maar ik vond het zelf wel een leuke anekdote.

Vos of panda, het is en blijft de ultieme browser. Firefox boven!

Mr Clickx Import
15/01/2009 18:44:36

Origineel bericht van Damhert 23/07/2007
Wel, indien alle webontwikkelaars ballen aan hun lijf zouden hebben en webstekken zouden bouwen enkel volgens de w3c-standaarden inzake xhtml en css, zou MS wel moeten inbinden en zijn rommel compliant moeten maken.
Dan zou gans deze discussie eigenlijk ook niet meer terzake doen en elke browsergebruiker kunnen genieten van alles wat er aangeboden wordt op het www.
De opmars van FF getuigt ervan dat de gebruiker van een mak MS-slaafje tot een bewust gebruiker evolueert en niet meer zomaar alles slikt van MS.
Een goede zaak dus.

Mr Clickx Import
15/01/2009 18:44:36

Origineel bericht van Damhert 23/07/2007
Idd. FF volgt bijna voor de volle 100% de webstandaarden. Maar een pagina die mooi gepubliceerd wordt in FF is geen garantie dat ie het ook mooi doet in IE. En wel omdat MS de webstandaarden nogal eens naast zich neerlegt.
Je moet maar eens intensief werken met de css float-eigenschappen, bijvoorbeeld. Heaven in FF, Hell in IE.
En da's dan maar één voorbeeld.
Dan is er nog box-sizing, etc. ...

Mr Clickx Import
15/01/2009 18:44:36

Origineel bericht van ynnadje 23/07/2007
Beroepsmatig ben ik betrokken bij het beheer van enkele (heel) grote sites. Nergens zie ik dat maximum 12 Ãà 13% van onze bezoekers firefox gebruiken. Hetzelfde verhaal zie ik ook bij mijn eigen persoonlijke sites. Ik snap echt niet hoe men aan die reuzescore voor Firefox komt. Zijn er geen andere lezers die sites beheren die ook tot die totaal andere conclusie komen aan de hand van hun webtrends, google analytics of ander statistieken software?

Mr Clickx Import
15/01/2009 18:44:36

Origineel bericht van firefox gebruiker 23/07/2007
In de professionele wereld: akkoord. Daar is het nog (bijna) allemaal IE dat de klok slaat, maar in de thuiswereld is Firefox toch vrij behoorlijk doorgebroken: in mijn kennissenkring zelfs beduidend meer dan 50% (alhoewel ik daar misschien zelf voor een stukje verantwoordelijk voor ben).

Mr Clickx Import
15/01/2009 18:44:35

Origineel bericht van MacRobby 24/07/2007
ja... Mac !
gebruik naast Safari ook veel FF en Mozilla,
kwestie van de weergave van mijn sites te vergelijken
en... FF geeft die perfect weer !
terzake : misschien dat UW klanten niet anders kunnen dan IE te gebruiken,
omdat JIJ de regels van de opmaak niet volgt...
NODIG BIJSCHOLEN !
Als FF de pagina niet goed weergeeft, ben JIJ fout bezig ! ! !
Uw klanten kunnen dus beter iemand anders zoeken....

zonder respect
MR

Mr Clickx Import
15/01/2009 18:44:35

Origineel bericht van MacRobby 24/07/2007
GROTE sites ? zijn die méér dan 100 m2 ?

"grote" sites MAKEN bewijst niets...
als maar 1 op de 100.000 belgische surfers die site bezoekt en er daarvan maar 15 % FF gebruiken is ook het aandeel van IE niet noemenswaardig :
je hebt zowiezo toch maar 20 bezoekers... :))

FF boven !
Je moet eindelijk eens leren de wereld-standaarden te gebruiken
en NIET de windoze-eigen-standaard dinges !

MAC Robby

MIJN sites worden goed weergegeven in ALLE browsers,
misschien moeten uw klanten uitkijken naar een andere "bouwer" ???

Mr Clickx Import
15/01/2009 18:44:34

Origineel bericht van ynnadje 24/07/2007
Voor alle duidelijkheid Ik bouw zelf geen sites, ik ben beroepsmatig bezig met webmetrics (en dit voor een aantal van de grootste belgische sites - 10.000-den unieke bezoekers per dag). Of een site nu al dan de standaarde gebruikt verhindert niemand om de site te bezoeken, dit wil zeggen dat er via de appache logs gekend is welk OS, welke resolutie en welke browser de bezoeker gebruikt. Zelfs al opent de pagina nadien slecht, hij zit in de statistieken.

Mr Clickx Import
15/01/2009 18:44:34

Origineel bericht van ynnadje 24/07/2007
Voor alle duidelijkheid Ik bouw zelf geen sites, ik ben beroepsmatig bezig met webmetrics (en dit voor een aantal van de grootste belgische sites - 10.000-den unieke bezoekers per dag). Of een site nu al dan de standaarde gebruikt verhindert niemand om de site te bezoeken, dit wil zeggen dat er via de appache logs gekend is welk OS, welke resolutie en welke browser de bezoeker gebruikt. Zelfs al opent de pagina nadien slecht, hij zit in de statistieken.

Acties bij dit artikel :

Share/Bookmark
Bewaar pdf meld een fout Reacties Verstuur {T}print

Meest recent »

Populairste Nieuws »

Meest gelezen op Clickx.nl »

Copyright © 2000 - 2012 Clickx Magazine, Minoc Business Press n.v. RPR 0461842239. All rights reserved. Copyright © 2000 - 2012 Minoc Online.
Ontwikkeling website: Minoc Business Press | Minoc Online | Root BVBA | X-Factory

Hosting door Easyhost: Eashyhost   STIR, stichting internet reclame